Hoe dichter bij 25 mei, hoe meer de GDPR in het nieuws komt. Momenteel is er veel ophef rond Facebook. De internetgigant sprong blijkbaar nogal slordig om met gebruikersdata die vervolgens door een derde partij, Cambridge Analytica, werden ingezet voor gerichte reclame op hetzelfde platform.

Het uiteindelijke doel? Proberen het stemgedrag van Amerikanen te beïnvloeden. Of dat alles Trump ook werkelijk aan de presidentstitel heeft geholpen, valt niet hard te maken, maar dat persoonsgegevens op een dergelijke manier verhandeld konden worden, toont alleen maar aan dat de GDPR-regelgeving niks te vroeg komt.

Misschien denkt u nu: ach, reclame op maat. Dat klinkt inderdaad behoorlijk onschuldig. De echte vraag is wat er achter de schermen gebeurt …

Ik mocht een en ander zelf ondervinden toen ik recent bij een grootbank een zichtrekening wilde openen. Samen met de bankbediende doorliep ik de klassieke aanvraagprocedure, tot ze plots begon over de GDPR. Ja, daar had ik al van gehoord. En of ik ‘informatie op maat’ wilde ontvangen.

Ik voelde snel aan dat de bankmedewerkster maar vaag wist waar het over ging, en om het gesprek vooruit te laten gaan antwoordde ik snel ‘nee, liever niet’. Het werd pas interessant toen ik een document moest ondertekenen waar (gelukkig) wat meer info te vinden was over wat mijn antwoord echt inhield.

En dan verschiet een mens toch even.

Want ondanks dat ik geen ‘informatie op maat’ wenste, stelde het document doodleuk dat het dat nog altijd zou gaan doen, maar dan enkel met een ‘basisset’ van mijn persoonsgegevens. Dat alles in het kader van ‘gepersonaliseerde aanbiedingen en oplossingen’.

Mijn info zou bovendien ook gedeeld worden met partners van de bank. Wie die partners dan wel zijn, en met welk doel dat allemaal gebeurt, moest ik zelf maar uitzoeken via de vermelde weblinks.

Ondanks een volledige A4-pagina aan tekst, bleef de vaagheid overheersen. En laat dat net een aspect zijn waarin de GDPR een breuk maakt met de vorige regelgeving. Duidelijkheid is voortaan troef!

Ik weet al wie ik op 25 mei als eerste een ambetante e-mail ga sturen.


Avatar

Bart Stoffels

Bart Stoffels is hoofdredacteur van GDPR-Info.be, een website die een gedreven community bedient met onafhankelijke informatie rond de nieuwe privacywetgeving.